fbpx
Vesi2

Juotko riittävästi vettä?

Vesi on hapen jälkeen toiseksi tärkein aine mitä ilman emme selviydy muutamaa vuorokautta pidempään. Ihmisen kudoksissa on noin 50–75% vettä, riippuen mm. iästä ja sukupuolesta ja yleensä veden osuus vähenee iän myötä. Jo muutaman prosentin nestevajaus vaikuttaa monella tapaa ihmisen suorituskykyyn ja heikentää työkykyä.

Tarvitsemme vettä lukuisiin kehon toimintoihin kuten:

  • ruuansulatukseen ja aineenvaihdunnan toimintaan
  • ravintoaineiden imeytymiseen ja kuljettamiseen
  • solujen rakennusaineeksi
  • kuona-aineiden erittymiseen ja poistumiseen
  • elimistön lämmönsäätelyyn

Monet vaivat kuten päänsärky, ruuansulatusvaivat ja jopa selkäkivut voivat johtua liian vähäisestä veden juonnista. Jos olet uupunut ja väsynyt tai tunnet ajoittain olosi sekavaksi, kokeile juoda iso lasillinen vettä ja kuulostele helpottavatko oireesi. Jos koet helpotusta, saatat kärsiä nestevajeesta, joten lisää reilusti vedenjuontia päiviisi.

Veden tarve on yksilöllistä, mutta naisten kannattaa juoda ainakin parisen litraa ja miesten kolmisen litraa puhdasta vettä päivässä.

Jotkut suositukset sanovat, että juo kun olet janoinen, mutta silloin ollaan jo lähellä nestevajetta, joten en lähtisi odottelemaan janon tunnetta. Yksilölliseen veden tarpeeseen vaikuttavat mm. ikä, aktiivisuustaso, ilmasto, ruokavalio ja terveydentila. Luonnollisesti veden tarve kasvaa hikoiltaessa raskaan liikunnan aikana tai kuumassa ilmastossa. Moni ei tule ajatelleeksi, että tarvitsemme riittävästi vettä myös näin talvi aikaan.

On muutamia aineita, jotka kuivattavat elimistöä ja lisäävät veden tarvetta. Näitä ovat kahvi ja tee, limpparit, energiajuomat ja alkoholi sekä jotkut lääkeaineet. Jos nautit kyseisiä aineita usein, juo ainakin yksi iso vesilasi yhtä kuivattavaa annosta kohden.

vesi

Lisätessäsi veden juontia, saatat alkuun joutua ravaamaan vessassa tiheästi, mutta kun kehosi tottuu veden määrään vessakäynnit harvenevat. Kun totuttelet lisäämään veden juontia, kannattaa se painottaa aamupäivään, jotta vältyt yöheräilyiltä vessareissujen vuoksi. Vedenjuontikin voi olla asia jota joutuu todenteolla opettelemaan, mutta siitä tulee pian energiaa tuova rutiini, jota ilman ei voi olla. Jos et ole tottunut veden juoja, niin ota ensin tavoitteeksi juoda ainakin litra. Määrää voit sitten pikkuhiljaa lisätä noin kahteen litraan asti.

Hyviä vinkkejä veden juonnin lisäämiseen:

  • juo aamulla heti herättyäsi iso (3-5dl) lasillinen vettä
  • laita päivän vesimäärä isoon lasikannuun tai pulloon, näin sinun on helppo seurata veden kulutustasi
  • pidä pieni vesipulloa aina mukana
  • juo iso lasillinen vettä noin puoli tuntia ennen jokaista ateriaa tai välipalaa
  • nauti kahvin tai teen kanssa lasillinen vettä
  • jos veden maku tökkii, lisää siihen luonnollisia makuaineita kuten sitruunaa, limeä tai kurkkua

Vaikka me Suomessa saammekin olla hyvin kiitollisia puhtaasta juomavedestä, suosittelen silti harkitsemaan jonkinlaisen vedensuodattimen käyttöä tai hakemaan veden lukuisista puhtaista lähteistä. Vedenpuhdistamot eivät valitettavasti saa poistettua vedestä kaikkia epäpuhtauksia ja juomavetemme sisältääkin muun muassa jäämiä erilaisista lääkkeistä kuten antibiooteista ja hormonivalmisteista.

Itselläni on käytössä yksinkertaisin ja edullisin vedensuodatin kannu, joka poistaa epäpuhtauksia ja joitakin kemiallisia yhdisteitä ja raskasmetalleja. Teen myös retkiä lähialueen lähteille, josta haen puhdasta ja kirkasta luonnonvettä ja samalla saan nauttia raittiista ilmasta.


<3 Kaisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.