fbpx
Smoothies 2253423 1280

Ihana paasto

Kuten saatatkin jo tietää, olen parhaillaan kolmenkymmenen päivän paastolla.  Tällä hetkellä paasto on yli puolen välin ja menossa 18. päivä, joten 12 päivää enää jäljellä. Olo on ollut hyvä, eikä haasteita juurikaan ole ollut. Nälkä tosin on aika ajoin vaivannut, mutta sekin on mennyt ohi juomalla vettä tai vain yksinkertaisesti odottelemalla. Palelu on yksi paastoon kuuluva juttu, joka sekin menee ohi liikkumalla, pukeutumalla lämpimästi sekä juomalla kuumaa juomaa. Minkäänlaisia särkyjä tai kolotuksia en ole tuntenut.

Yleensä paaston epämukavista oireista selviää juomalla riittävästi puhdasta vettä, juomalla lämmintä, pukeutumalla lämpimästi ja liikkumalla raittiissa ulkoilmassa sekä lepäilemällä ja ennen kaikkea kuuntelemalla itseään.

Juon paastolla itespuristettuja kasvismehuja viisi kertaa päivässä säännöllisin väliajoin, noin kolmen tunnin välein. Itselleni tämä säännöllisyys ja rutiininomaisuus on tärkeää. Säännöllisyys myös takaa sen että verensokeri pysyy tasaisena. Nälkäkin pysyy kivasti loitolla kun on säännöllinen ”ateriarytmi”. Mehujen lisäksi juon parisen litraa puhdasta suodatettua- tai lähdevettä. Veden juonti ehkäisee huonoa oloa ja poistaa kuonaa kehostamme. Lisäksi erilaiset yrttihaudukkeet ja pakuritee kuuluvat päiväni lämmittäviin juomiin.

Paastossa ja yleensä mehustamisessa nyrkkisääntönä kannattaa pitää suhdetta 70/30 tai jopa 80/20. Eli enemmän kasviksia ja vähemmän hedelmiä. Hedelmät sisältävät paljon sokeria ja nostavat verensokeria nopeammin kuin kasvikset.  Melkeinpä kaikkia tuoreita kasviksia ja hedelmiä voi mehustaa. Banaani ja avocado kuitenkin ovat sellaisia, että mehustus ei onnistu. Ne ovat niin kuivia, ettei mehua juurikaan irtoa. Jos niitä kuitenkin haluaa mehunsa sekaan lisätä, sen voi tehdä blenderillä sen jälkeen kun mehu on valmista.

Paastossa kannattaa suosia erilaisia mehuja ja käyttää monipuolisesti kasviksia. Mehustamisessa on hyvä pitää mielessä sateenkaaren värit, eli mahdollisimman erivärisiä kasviksia ja mehuja, jotta kaikki kasvien erilaiset fytoravinteet, antioksidantit, vitamiinit ja hivenaineet tulevat elimistön hyödynnettäviksi.

Vihermehut ovat yksi ehdoton suosikkini ja niitä meneekin päivässä aina kaksi. Vihreä on mieletön terveyspommi ja vihreät kasvikset ovatkin tärkeimpiä solujen puolustusjärjestelmän aktivoijia. Vihreän värin kasveille antaa klorofylli eli lehtivihreä. Lehtivihreällä on monia positiivisia vaikutuksia elimistön hyvinvointiin. Se mm. emäksisöi kehon pH:ta, eli tasapainottaa happo-emäs tasapainoa. Lisäksi lehtivihreä tukee maksan toimintaa ja sisältää lukuisia kemiallisia aineita, jotka saattavat ehkäistä erilaisia sairauksia mm. syöpää. Lisään aamu- ja lounasmehuihini aina viherjauhetta ja vehnänorasjauhetta, jotka takaavat riittävän ravinteiden saannin pitkällä paastolla. Nyt paaston loppupuolella laitan pariin päivittäiseen mehuun myös hamppuproteiinia.

Jos mielesi tekee paastota, siihen kannattaa valmistautua huolella. Noin viikkoa ennen paastolle siirtymistä ruokavaliota on hyvä keventää ja ruoka-annoksia pienentää.  Kofeiinipitoiset juomat kuten kahvi, tee ja kolajuomat kannattaa myös poistaa ruokavaliosta jo hyvissä ajoin, näin voi välttyä jäätävältä päänsäryltä, joka osaksi johtuu juurikin kofeiinipitoisten juomien vieroitusoireista. Riittävä veden juonti valmistautumis vaiheessa auttaa myös paaston alkupäivien mahdollisista hankalista oireista selviytymiseen.

Valitse itsellesi sopiva ajankohta, jolloin voit hyvin keskittyä paastoon. Yleensä loma-ajat ovat hyviä ja mielestäni kesä sopii paastoamiseen paremmin kuin talvi. Älä paastoa stressaantuneena äläkä silloin jos sinulla on jonkinlainen syömishäiriö, myös erilaisissa vakavissa sairauksissa kannattaa miettiä sopiiko paasto juuri sinulle.

Älä aliarvioi henkistä valmistautumista. Kerro paastosta läheisillesi, jotta he osaavat tarvittaessa tukea sinua. Voit myös pitää paastopäiväkirjaa, johon kirjaat ylös fiiliksiäsi ennen paastoa ja paaston aikana.

Jo säännöllisellä yhden päivän paastolla saadaan pitkällä aikavälillä merkittäviä myönteisiä tuloksia hyvinvoinnissamme. Useammalle sopii viikon paasto, mutta myös kahden viikon paastot ovat suosittuja, eli ei tarvitse välttämättä olla extreme-pitkällä paastolla kuten minä juuri nyt olen. Enkä suosittele ensimmäiseksi paastoksi näin pitkää aikaa, itsekin olen paastonnut useita kertoja ennen tätä pitkää kokeilua. Voit alkuun aloittaa muutaman päivän paastolla ja kokeilla mille se tuntuu ja sitten seuraavalla kerralla kokeilla viikon paastoa.

Mitä hyötyä paastosta sitten on?

Paastolla on pitkät perinteet historiassamme ja se kuuluu isona osana erilaisiin uskonnollisiin menoihin ja niihin valmistautumiseen. Maailmalla on useita terveyskylpylöitä, missä hoidetaan erilaisia sairauksia ja tuetaan sairastuneen omaa immuniteettia valvotusti paastolla. Ihminen myös luontaisesti lopettaa syömisen sairastuttuaan vaikkapa kunnon flunssaan. Tämän huomaa hyvin lapsista, joilla elimistön luontainen kuuntelu on vielä tallella.

Elimistö käyttää omat hiilihydraattivarastonsa loppuun muutamassa päivässä, jonka jälkeen se siirtyy käyttämään proteiini- ja rasvavarastoja, joten paasto laihduttaa muutaman kilon, mutta laihdutuskeino se ei missään nimessä ole. Sitävastoin se saattaa olla erittäin tervetullut ponnahduslauta terveellisempään elämäntapaan.

Tutkimuksissa on todettu, että paasto vaikuttaa edullisesti veren rasva-arvoihin.  Paastoaminen antaa suoliston ja sisäelinten levätä ja uudistua, kun uutta käsiteltävää ravintoa ei ole koko ajan saatavilla. Paasto vahvistaa vastustuskykyä, alentaa elimistön hiljaista tulehdusta, virkistää mieltä, nostaa energiatasoja ja saa ihon hehkumaan. Usein paastoon liitetään myös henkisyys ja oman kehon kuuntelu. Itse olen huomannut, että olen seesteisempi ja rauhallisempi paaston aikana. Paasto opettaa myös itsehillintää ja kurinalaisuutta sekä vähentää erilaisia mielitekoja tiettyihin ruoka-aineisiin. Paastolla voi saada esimerkiksi sokeri- ja kofeiinikoukun poikki.

Millaisia kokemuksia sinulla on paastosta?

 

Rakkaudella, Kaisa

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.